Zawód handlowca wzbudza wśród kandydatów mieszane uczucia. Jedni uważają go za świetne zajęcie, idealne dla osób młodych, zdobywających doświadczenie, a jednocześnie lubiących kontakt z ludźmi. Z tego też powodu przedstawiciel handlowy nie jest profesją popularną wśród introwertyków, którzy męczą się w bezpośrednim kontakcie z klientem. Sprawdź, czy nadajesz się na handlowca i czy warto rozwijać swoją karierę w tym kierunku.
Spis treści:
TogglePrzedstawiciel handlowy odpowiedzialny jest za sprzedaż, a w zasadzie za specyficzny typ sprzedaży. Reklama towarów czy usług, a często sama transakcja, nie odbywa się w sklepie czy w Internecie, ale bezpośrednio u klienta. Przedstawiciel handlowy odwiedza swoich kontrahentów, proponuje im rozwiązania z oferty, analizuje ich potrzeby, dopina transakcje, sprawdza satysfakcję z dostarczonych produktów.
Pod pojęciem handlowca można rozumieć również sprzedawcę – to osoba zatrudniona w sklepie stacjonarnym, e-sklepie lub przy sprzedaży telefonicznej, również odpowiedzialna za obsługę klientów. W niektórych aspektach zawody przedstawiciela handlowego i sprzedawcy są więc mocno zbieżne.
Dobry przedstawiciel handlowy powinien oczywiście nakłaniać klientów do dokonywania zakupów. Aby cel ten mógł zostać osiągnięty, handlowiec musi posiadać szereg cech charakteru, które mu w tym pomogą. Przydaje się pozytywne nastawienie, umiejętności perswazyjne, komunikatywność, zdolność negocjacji, asertywność, umiejętność łagodzenia sporów.
Umiejętności zdobywa się najczęściej po prostu w praktyce. Wiedzę teoretyczną pomagają zdobyć dostępne na rynku szkolenia i kursy, obejmujące m.in. techniki sprzedaży czy metody perswazji. Tymczasem do zawodu handlowca trzeba mieć po prostu dryg – bardzo wielu najskuteczniejszych przedstawicieli handlowych nie posiada żadnego dyplomu.
Komu są potrzebni handlowcy? Wszystkim przedsiębiorcom. Każda działalność ma przecież na celu sprzedawanie produktów albo usług. Różnica polega na tym, że w jednoosobowej lub małej firmie, handlowanie spada najczęściej na właściciela. W większym przedsiębiorstwie zatrudnia się w tym celu przedstawiciela.
Wiele obecnie mówi się o zawodach, które wkrótce wykonywać będzie sztuczna inteligencja. Teoretycznie jest ona wręcz doskonałym handlowcem – potrafi błyskawicznie dobrać optymalną ofertę. A jednak przedstawiciele handlowi nie muszą się obawiać utraty pracy na rzecz robota – od zarania dziejów sprzedaży najbardziej liczyła się przede wszystkim charyzma, a tej maszyny jeszcze długo nie zdobędą.